Ontstaansgeschiedenis

Tekst

Solo bouw in aluminium.

Helemaal in je eentje een aluminium 36-voeter bouwen, niet een klus waar je zomaar aan begint.

Toch zit Hans de Boer er niet zo mee "ik moest toch wat om handen hebben" . De afbouw van een stad 34, een paar jaar terug was goed bevallen en Hans bouwt voor zijn plezier. De keuze van een multi36 van de tekentafel van Lemstra werd ingegeven door de behoefte aan meer ruimte en de wens om een kottergetuigde boot met flushdek te varen. Hans de Boer"ik heb de boot in mijn hoofd en zo moet ie dan ook worden." Aluminium is niet het eerste materiaal waar je aan denkt als je als amateur een boot gaat bouwen. De Boer had weliswaar enige laservaring, maar aluminium is niet het eerste materiaalwaar je aan denkt als je als amateur een boot gaat bouwen. De Boer had weliswaar enige laservaring, maar aluminium was een nieuw materiaal. Na een korte instructie en de aanschaf van een argon-laskar kon de bouw van start. Nog even de platen zelf snijden, want gebruik maken van een kant en klaar pakket vond de Boer te veel luxe. Tijdens de bouw kwamen de evidente voordelen van het materiaal snel naar boven. Aluminium roest niet als je de klus even moet laten staan en de platen zijn voor een man alleen met een eenvoudig takeltje gemakkelijk te hanteren.

Hans de Boer "zeker in het begin maakte ik nog wel eens een foutje, je kunt nu nog zien waar ik begonnen ben. Heel veel werk zit in de voorbereiding. Zowel het zoeken van de goede spullen als het voorbereiden van het lassen; dat kost meer tijd dan het bouwen zelf. Door goed te ontvetten, slijpen en en schuren zorg je voor een goede las" Na een jaar en 3 maanden bouwen kan de Morgenster in het water. Nog lang niet af maar volgens zelfbouwer De Boer is een boot nooit af. Volgend seizoen wordt er gevaren. Dan nog een jaar afwerken en probleempjes oplossen. De Morgenster is dan de eerste aluminium Lemstra 36 die op het water verschijnt. De ontwerperwas bij de doop aanwezig en sprak waarderende woorden.